Kastanjegården är en mångkulturell förskola i innerstaden Nordantill i Norrköping. Förskolan ligger centralt och har nära till parker, museer, teatrar och bibliotek. Kastanjegården är en grön flagg förskola med fokus på utomhuspedagogik. Goda kommunikationer ger möjlighet till utflykter.

Vår historia



Kastanjegårdens förskola är en av Sveriges äldsta i bruk bevarade förskola. Norrköpings barnkrubba startade 1874 i en lägenhet på tre rum vid Gamla torget men flyttade strax efter till bättre lokaler. Behovet att krubban växte i samband med industriernas tillväxt. Arkitekt Knut Pihlström fick därför uppdraget att rita en nya byggnad som bättre svarade mot verksamhetens behov. 1917 togs Kastanjegården i bruk som förskola, benämnt efter gårdens vårdträd.
Under åren 1949-1950 övergick verksamheten till att drivas av Norrköpings kommun medan Norrköpings barnkrubba ombildades till en stiftelse. Stiftelsen förvaltas sedan 1985 av kommunen och i samband med övergången till kommunal regi gjordes en stor ombyggnad.
Genom åren har förskolan kontinuerligt förändrats utifrån samhällets och verksamhetens behov, men också utifrån en förändrad syn på barn och kunskap. Förskolan hade från start ca 50 barn och personalbostäder. Idag finns ca 100 barn i huset som utökats med fastigheten bredvid. Vindsvåningen där det tidigare var personalbostäder inrymmer nu kontor och personalutrymmen.

Kulturhistoriskt värde
Som arbetarstad med stor andel arbetande kvinnor spelade Norrköping en stor roll i framväxten av barnomsorgen i Sverige. Norrköpings barnkrubba var ett tidigt exempel på praktisk barnomsorgsverksamhet och har därför ett stort samhällshistoriskt värde. Ellen och Maria Moberg verkade vid samma tid i Norrköping och de stod för framväxten av pedagogik inom barnkrubbeverksamhet genom Fröbelinstitutet och för den första utbildningen av barnkrubbelärarinnor.
I egenskap av Sveriges äldsta förskola som ännu är i bruk har Kastanjegården ett stort kulturvärde för hur man genom historien skapat goda förutsättningar för barn i staden. Byggnadens kvarvarande ursprungliga byggtekniska detaljer, som fönstren, brandtrappan osv visar som ett av få exempel på hur man byggde förskolor vid början av 1900-talet,